De bouwwerken van Het Pomphuis zijn gestart in 1918 en zijn volbracht in 1920. De 3 reusachtige gietijzeren installaties van Het Pomphuis, in zijn tijd een van de grootste van Europa, pompten het naast gelegen droogdok n°7 leeg zodat een schip onderhouden, geladen en gelost kon worden. De rederij "Red Star Line" maakte er regelmatig gebruik van. Vaste klant in die dagen was het schip "Belgenland", dat een lijndienst onderhield tussen Antwerpen en New York. De sfeer van dat schip en de luxe van het art-nouveautijdperk is ook terug te vinden.

De centrifugale pompen presteerden het om in een tijd van 2 uur het droogdok leeg te pompen. Sinds 1982 is Het Pomphuis buiten dienst gesteld. Het droogdok n°7 is intussen verdwenen om een verbreding van het Albertkanaal mogelijk te maken. In 1996 wilde men het gebouw zelfs afbreken maar monumentenzorg heeft dit tegengehouden en beschouwd als monument.
De bouwstijl is eclectisch met art-nouveau kenmerken. Binnen bevindt zich één grote ruimte met een indrukwekkende 7 meter diepe put.De trappen tegen de binnenwanden van de hal leiden naar metalen galerijen met sierlijke ijzeren borstweringen en dit op 2 niveaus. Prachtig zijn de hoge rondboogvensters met de nog steeds originele metalen roedenverdeling.
Om dit monument niet over te laten aan de tand des tijds werd door het Havenbedrijf toelating gegeven om er een nieuwe bestemming voor te zoeken. Na meerdere voorstellen is er uiteindelijk gekozen om te verbouwen tot een indrukwekkend restaurant & bar, waarvan de werkzaamheden voltooid waren op 25 mei 2002. Na een spectaculaire opening werd het vrij snel duidelijk dat Antwerpen er een nieuwe parel bij gekregen heeft.
Met dank aan het management van het Pomphuis 
Back to Top